OPPLÆRINGSPLANOpplæringsplanen er et verktøy som skal bidra til å sikre at lærlingen(e) får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Bedriften er pliktig til å lage en generell plan for opplæringen. Her er noen momenter som bør avklares når en plan skal lages:
- Hva er bedriftens mål når det gjelder profilering, rekkruttering og utvelgelse?
- Hvordan vil vi introdusere lærlingen i bedriften og utarbeide lærekontrakt og arbeidsavtale?
- Hvilke arbeidsoppgaver i bedriften støtter de ulike målene i læreplanen?
- Hvem har ansavar for at lærlingen får vært med på alle disse oppgavene?
- Hva slags teoriopplæring eller kurs er nødvendig for lærlingen?
- Hvordan skal lærlingen dokumentere opplæringen sin?
- Når og hvordsan skal de halvårlige lærlingesamtalene og den skriftlige vurderingen gjennomføres?
- Hvilke rutiner har for oppmelding og forberedelse til svenneprøven?
- Hvilke rutiner har bedriften for å vurdere seg selv som lærebedrift?
- Hvordan vil bedriften vurdere holdninger og opplæringsbehov hos opplæringsansvarlig?
Opplæringsplanen skal inneholde: Beskrive hvordan opplæringen foregår i bedrifen:
- Hvem som er ansvarlig
- Tidspunkter for opplæring
- Omfang av opplæringen
Hvordan vil bedriften vurdere holdninger og opplæringsbehov hos instruktøren? Beskrive bedriftens instruktørkompetanse i forhold til de enkelte kompetansemålene. Beskrive hvordan bedriften vil dekke opp eventuelle mangler i egen kompetanse, for eksempel gjennom:
- samarbeid med andre bedrifter
- innleide instruktører
- opplæringsringer
- opplæringskontorer
- videreutvikling av instruktørkompetansen
Opplæringsplanen gjelder ved siden av de øvrige retningslinjene i bedriften, som lovverk, kontrakter, arbeidsreglementet, uskrevne regler og det som i arbeidsretten kalles for ”arbeidsgivers styringsrett”, altså ledernes rett til å planlegge og fordele arbeidet etter bedriftens behov.
|